Skapa Lojalitet hos dina kunder – 9 bästa tipsen!

Skapa Lojalitet – 9 tips för att skapa fantastiska kundrelationer som leder till lojalitet.

 

Egentligen är det ganska enkelt, när ett företag regelbundet visar sina kunder att man älskar dem blir också företaget ett älskat varumärke. Att göra ditt varumärke gillat eller älskvärt har massor av bra affärsfördelar, bland annat skapar det

 

  • Kund rekommendationer
  • kund evangelisation
  • Social Delning
  • Tryck-värdiga referenser eller testimonials
  • Merförsäljning och lojalitet

 

Tänk på ett varumärke som du gillar eller älskar. Chansen är ganska stor att du då berättar för en kompis om detta varumärke och att de bör testa det varumärkets produkter eller tjänster (kund rekommendation), du skulle förmodligen tala om hur mycket du älskar dem när ämnet uppstår (kund evangelisation), du är glad att dela intressant innehåll som varumärke skapar i dina sociala nätverk (social delning), du skulle förmodligen vara super glad om just nu blev utvald att finnas med och synas i olika sammanhang med kunden (testimonials), och du skulle regelbundet välja detta varumärke gentemot dess konkurrenter (kundlojalitet).

 

Skulle du vilja ha det som i exemplet ovan i dina kundrelationer?

 

Det finns några enkla saker du kan göra för att sprida kund kärlek och skapa lojalitet hos dina kunder.  9 sätt att ge och få

 

  1. Tesimonials och omdömen: Om din produkt eller tjänst har bidragit till att göra människors eller företagets business bättre på ett eller annat sätt, presentera då dina bästa kund-case eller testimonials på din webb och dela i sociala kanaler. Oavsett om dina produkter eller tjänster hjälpte dem att lyckas i sin verksamhet eller förbättrade en någon del av deras personliga liv bör du lyfta fram nöjda kunder, det ger inte bara dem en ego boost utan det bidrar också till en positiv image. Den största fördelen kommer att vara på din sida med tanke på att kundframgångshistorier är ett mycket kraftfullt säljverktyg. Men dina kunder kan också få en värdefull del av inkommande länkar och en hel del stolthet att synas på andra företags webbsidor. Har kunden sedan likande Buyer Personas kan det möjliggöra öppningar för affärer inom deras målgrupper.

 

  1. Erbjud exklusivitet: Att ge dina kunder exklusiv tillgång till olika saker kan vara ett bra sätt att visa dem att du värdesätter deras kundstatus. Ge dem en tjuvtitt in i produktutvecklingen, bjuda in dem till beta testa nya produktfunktioner, låta dem vara först med att prova en ny tjänst, eller erbjud rabatterade priser endast tillgängliga för betalande kunder. Dina kunder kommer att känna sig speciella och du kan även dra nytta av några värdefull feedback på dina nya produktfunktioner eller tjänsteerbjudanden.

 

  1. Lojalitetsprogram: Om det är vettigt för din verksamhet, erbjud ett lojalitets eller bonusprogram för dina kunder. Om ditt företag följer en återkommande intäktsstruktur, belöna kunderna när de når olika nivåer, exempelvis genom att erbjuda en rabatt när de har varit kund i en viss tid. Eller belöna dem med poäng vid varje inköp. När de träffar ett visst antal poäng, kan då få andra extra deals, presentkort eller bonuscheckar. Har du en annan typ av business kan du genomföra ett partnerskapsprogram som belönar kunder som hänvisar potentiella kunder eller nya affärer för dig. Många återförsäljare online gör det bra genom att erbjuda en rabatt till kunder som får ett visst antal av sina vänner att registrera sig på deras hemsida.

 

  1. Visa den Personliga sidan: Det är svårt att älska ett företag. Det är lättare att älska människorna bakom verksamheten. Det är därför de mest älskvärda varumärken är de som har en igenkännbar och älskvärd personlighet. Låt ditt företags personlighet lysa igenom i din marknadsföring och din kundkommunikation. Var personlig, relaterbar och intressant, och varför inte rolig, visa på humor. Ge dem en bakom kulisserna titt på dina anställda och eller hur dina produkter tillverkas. Visa dina kunder att du bryr dig om deras värderingar, livsstil och de intressen dom har.

 

  1. Ge Erkännanden i Sociala Kanaler: Sociala medier är en perfekt kanal för att visa på att man gillar en kund. Svara på positiva omnämnanden av ditt varumärke och dina produkter i sociala medier, retweeta kunders tweets om saker som dom bryr sig om eller dela deras framgångar, visa uppskattning för det dina kunder delar om dig. Att använda sociala medier för att identifiera kundens framgång, lycka och intressen är ett bra och enkelt sätt att visa dina kunder att du bryr dig om dem.

 

  1. Be om feedback: Fråga dina kunder om deras upplevelse på dina produkter eller tjänster, på din marknadsföring och dess innehåll, deras användarupplevelse, kundservice, osv. Att be om dina kunder feedback visar också på hur mycket du värderar deras input och att du har åtagit dig att göra deras erfarenheter med ditt varumärke så positiv och värdefull som möjligt. Ett engagemang för förbättringar gör dig omtyckt.

 

  1. Erbjud att dina kunder kan Gäst blogga: Om det verkar vettigt för din verksamhet, erbjud gästblogging till dina kunder och partners. Du drar nytta av ”gratis” content för din blogg, och de kommer att dra nytta av länken, din vilja och exponering på din blogg. Det blir en vinna vinna möjlighet.

 

  1. Se Kompletterande produkter: ta möjligheter att hänvisa till dina kunders produkter eller tjänster som kompletterar – inte konkurrerar – med ditt eget. Om du gör det visar du dina kunder att du verkligen bryr dig om att hjälpa dem, inte bara om att sälja för din egen vinnings skull.

 

  1. Säg alltid tack: Den här är så enkel men ändå förbises den oftast. Ta varje tillfälle att tacka kunderna för deras verksamhet. De valde ju att ge den till dig över dina konkurrenter, så du bör vara tacksam. Ett bra sätt att göra detta på är att automatisera sitt tack för att vara på den säkra sidan. Använd marknadsföring automatisering verktyg för att skicka kunderna ett tackkort efter att de har gjort ett köp. Eller skapa en särskild kampanj som använder en video för att tacka dina kunder för deras lojalitet.